Ingår i temat
Gården
Läs senare

Lugna barn trots stök runt knuten

GårdenFör förskolan Torget i Stockholmsförorten Rinkeby är patrullerande poliser ett naturligt inslag i var­dagen.­ Men barnen får lära sig att ta plats och känna sig ­trygga både på gården och i närmiljön.

10 maj 2019
Lugna barn trots stök runt knuten
Torget jobbar mycket med konst och skapande. Ibland bjuds konstnärer in till förskolan för att jobba med olika projekt tillsammans med barnen. Foto: Anders G Warne

Det är tidig förmiddag i Rinkeby. En man spelar dragspel utanför tunnelbanans spärrar, en pappa skyndar i väg med en barnvagn och på torget åker en polisbil sakta förbi. Strax passerar den en gång till. Det har varit stökigt kring tunnelbanan så polisen behöver vara extra närvarande en period. Men för barnen på förskolan Torget, några stenkast därifrån, är bilen ett välbekant och normaliserat inslag i gatubilden. Precis som de flesta barn tycker de att poliserna i sina uniformer är spännande.

– Vi möter dem ofta på våra utflykter i närområdet. De brukar stanna och prata med oss och bli kompis med barnen. Barnen har fått sitta i polisbilen och testa mössorna. Det är viktigt att skapa en positiv bild av polisen, tycker barnskötaren Shukri Elmi.

Trots den höga kriminaliteten, Rinkeby bedöms vara ett särskilt utsatt område, lever barnen i en skyddad tillvaro på förskolan. Så ska det också vara, tycker personalen. En kväll förra vintern sköts en man ihjäl på pizzerian strax intill förskolegården, men då låg barnen hemma och sov. Likaså när en man dödades i ett parkeringsgarage veckan innan. Eftersom de är för små för att själva hänga med i nyheterna finns det ingen anledning att berätta om det, resonerar Shukri Elmi.

Barnen är ute på gården varje dag. De möter också många andra miljöer, då förskolan ofta reser runt till andra delar av Stockholm.
Foto: Anders G Warne

– Om de inte själva har funderingar ska vi inte förekomma och framkalla oro.

Personalgruppen, däremot, diskuterar såväl konkreta trygghetsfrågor som hur frågor hos barnen bäst kan bemötas. Det är viktigt att eventuell oro tas på allvar. Att ofta jobba i små barngrupper gör det lättare att känna in om funderingar bubblar under ytan och se till att de barn som har frågor får svar på begriplig nivå.

– Vi skulle till exempel kunna berätta att det finns vuxna som gör dumma saker, men att ingen vill barnen något illa och att vi alltid finns hos dem. Barnen måste känna sig trygga. Men det är ovanligt att de frågar om sådana saker, säger Shukri Elmi.

För några år sedan krossades fönsterrutor på förskolan i samband med ett upplopp och ateljén stängdes för renovering. Men barnen funderade inte över varför rutorna gått sönder utan ville snarare veta när de fick vara på den avspärrade avdelningen igen.

– De undrade varför renoveringen tog så lång tid. De saknade ateljén, minns Shukri Elmi.

Om någon i personalen skulle känna oro kan individuella lösningar vara en möjlighet, såsom att inte behöva vara den som ska öppna förskolan tidigt på morgonen. Efter skjutningen på pizzerian stängdes föräldrarnas kodlås till ytterdörren av på morgonen. Det kändes bättre att själva öppna och släppa in tidiga barn. Det är också en trygghet att förskolechefen Sara All är nåbar dygnet runt, tycker de.

– Vi kan alltid få tag på henne om det skulle vara något, och det är jättebra, säger Shukri Elmi.

Som chef skannar Sara All ofta av nyhetsflödet. Om något hänt i närområdet stämmer hon av med polisen om förskolans verksamhet kan påverkas, men hittills har alla aktiviteter kunnat genomföras som planerat. För några år sedan, däremot, undveks vissa områden i Rinkeby.

Tips från förskolan Torget

Om någon del av gården känns otrygg – stäng av den tillfälligt.

Var ute flera samtidigt.

Jobba samhällsaktivt för en tryggare omgivning.

Se till att ha bra relationer till vårdnadshavare.

Samarbeta med andra i området, såsom butiker, polisen etc. 

– Men många av oss som jobbar här på Torget bor också i här. Det är vårt hem och vi känner oss inte rädda. Visst kan jag känna mig otrygg när det är mörkt men det gör jag överallt, inte bara här, poängterar Shukri Elmi.

Gården används flitigt och är omtyckt av barnen. I perioder har EU-migranter vilat på madrasser utanför staketet och barnen undrade varför. När de förstod att personerna var hemlösa blev de väldigt engagerade.

– De ville ge bort sin veckopeng. Vi gick till torget och samlade in tomburkar som EU-migranterna skulle kunna panta, berättar barnskötaren Shukri Elmi.

Avdelningstelefonerna följer alltid med ut. Då kan man snabbt ta kontakt – och få information. Likväl som det finns utrymningsplatser så finns inrymningsplatser på avdelningarna om man hastigt skulle behöva stänga in sig inomhus, som efter terrorattentatet på Drottninggatan i Stockholm 2017.

– Då gick det många rykten och därför blev vi ombedda att hålla oss inomhus. Jag tycker att vi gjorde det bra. Vi gick lugnt in utan att barnen förstod att något hänt, minns Shukri Elmi.

Alla utflykter de gör i närområdet handlar inte bara om att det är roligt att lämna gården utan också om att visa barnen att alla har rätt att ta plats på gator och torg. Samhället blir dessutom tryggare om fler människor rör sig ute, resonerar de.

Att inge hopp och framtidstro är ett av förskolans viktiga uppdrag.
Foto: Anders G Warne

– Det förändrar den mansdominerade gatubilden här. Vi har också ett jättebra samarbete med lokalsamhället och ett par gånger varje år ställer barnen ut sina konstverk i Rinkebygallerians skyltfönster. Utställningarna är viktiga för att visa såväl barnen som föräldrarna att det är möjligt att påverka det offentliga rummet. Att kunna påverka skapar en trygghet, säger ateljépedagogen Jenny Berntsson.

För att vidga barnens vyer och lära dem att känna sig bekväma i olika sammanhang reser förskolan ofta runt i Stockholm. Häromdagen var slutdestinationen konsthallen i Tyresö, där barnens egna verk ställdes ut. Även föräldrarna var välkomna att följa med.

– Barnen fick följa sin konst runt i staden och guida sina föräldrar. Vi märker att det är bra för dem att vi reser mycket. De rör sig obehindrat på olika platser, säger Jenny Berntsson.

Ibland när de ska ge sig i väg stöter de på patrullerande poliser vid tunnelbanan och för säkerhets skull brukar personalen i de fallen alltid fråga dem om det är tryggt att åka dit de ska.

– Hittills har vi alltid kunnat göra som planerat, säger Shukri Elmi.

Inget av förskolans 101 barn har svenska som modersmål och många har arbetslösa föräldrar. Därför är det särskilt viktigt att ingjuta hopp och framtidstro, tycker personalen. På Torget läggs stor vikt vid att jobba med normer och värderingar, bland annat genom organiserade lekstunder i små grupper. Barnen får välja en personlighet i leken i syfte att prova olika roller och känna hur det är att bemötas på olika sätt.

– Det är ett effektivt sätt att träna på relationer och socialt samspel, säger förskolläraren Anna Strand.

För många föräldrar är förskolan en brygga in i det svenska samhället. Personalen rådfrågas ofta i olika ärenden och deras språkkompetens – att de tillsammans behärskar de flesta språken utan tolk – är en trygghet för alla. Några gånger varje termin anordnas forumkvällar där olika ämnen diskuteras. En kväll var läroplanen i fokus – för att bland annat visa vikten av att komma i tid till den pedagogiska verksamheten. En annan gång diskuterades Socialtjänsten i syfte att visa att myndigheter vill hjälpa, inte stjälpa.

– Att ha bra och nära relationer till föräldrarna är också något som skapar en tryggare miljö, fortsätter Shukri Elmi.

Ibland har föräldrarna frågor om säkerheten, men bra relationer bidrar till trygga föräldrar, har det visat sig. Även om Rinkeby är ett område där det kan vara stökigt är framtidstron stor på Torget.

– Vi älskar att jobba här, säger Shukri Elmi.

Utsatta områden

Hur tänker ni om säkerhet på gården?

Edyta Johansson, förskollärare, Kryddgårdens förskola, Malmö

Innan vi går ut på gården så kollar vi alltid att alla grindar är stängda och haspade. Vi behöver också se över så att det inte finns skräp som barnen kan göra sig illa på, såsom glasskärvor eller fimpar som små barn kan stoppa i munnen. Måndagsmorgnar brukar vara extra skräpiga och ibland har de stora barnen fått ta på sig handskar och hjälpt till att städa. På kvällarna brukar olika grupper hänga på gården och bänkarna flyttades runt. Nu är bänkarna förankrade så att de inte går att flytta på. Ibland har det kommit ungdomsgäng redan på eftermiddagen och hängt på gården men när vi förklarat att det fortfarande är förskolans tid så har de respekterat det och gått någon annanstans.

För ett tag sedan hade vi en incident dagtid när barnen var ute. En man kom in på gården och började gräva och verkade leta efter något i en av våra planteringar så vi ringde polisen. Om vi skulle behöva inrymma gården så har vi tydliga rutiner. Det är viktigt att inte skapa oro.

Roxana Boroica, förskollärare, Höst­vädersgatan 51–57, Biskopsgården, Göteborg

Vi har en stor gård som är en naturlig del av vår vardag. Vi har mycket pedagogisk verksamhet utomhus. För några år sedan hände det mycket i närområdet och då pratade vi med barnen och förklarade att om de såg något som verkade märkligt så måste de säga till oss. Då skulle vi alla gå in lugnt tillsammans och man fick inte springa och gömma sig ute på gården. Barnen hade alltid reflexvästar på sig ute. Dessutom bjöd vi in polisen för att prata med barnen, berätta om sitt arbete och svara på deras frågor.

Nu tycker jag inte att kriminaliteten påverkar vår vardag så mycket. Barnen känner sig trygga på förskolan, men vi måste alltid vara närvarande och uppmärksamma pedagoger. Vår gård är väldigt öppen så det är lätt att se in på den. Vi gör ofta riskanalyser och går igenom handlingsplaner för hur vi ska agera i olika situationer. Det är viktigt med tydliga rutiner och regler.

Märta Rembrink, förskollärare, Stenhammars förskola, Uppsala

Innan barnen går ut på gården så kollar vi alltid av om det skräpats ner under natten. Om det varit särskilt stökigt, antingen på gården eller i närområdet, så har vi extra kontakt med nattväktarna.

Vi är också alltid uppmärksamma på om förbipasserade tar kontakt och vill prata med barnen. Då går vi fram först för att se vem det är och vad de vill prata om. Om det är något speciellt som hänt i området har vi extra uppsikt. Vi har också ett långsiktigt tänkande kring trygghet.

Barnen bor här och kommer att växa upp i området så vi behöver bygga upp ett trevligt klimat där man ser varandra. Vi rör oss mycket i offentliga miljöer för att vara en del av samhället.

Fråga

1 juli träder förskolans reviderade läroplan i kraft – har du hunnit sätta dig in i förändringarna?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin