Läs senare

Lura kroppen – må bättre

SupportenStress och jäkt sätter sig i kroppen, och gör oss ännu mer spända. Då blir det kroppen som bestämmer hur vi känner oss. Men det går faktiskt att göra tvärtom.

Röst, hållning och gester påverkar hur du mår och uppfattas av andra. Känner du dig stressad kan du ta hjälp av kroppen för att bli lugnare.
Illustration: Istock

– Vi kan använda kroppen för att bestämma vad vi utstrålar och hur vi mår.

Det säger Gabriella Lockwall, skådespelare och kroppsspråkskonsult, som har skrivit boken Inte en kroppsspråksbok. Titeln valde hon för att markera att det inte finns en given manual, var och en utvecklar sitt eget kroppsspråk. Men det finns några enkla knep som kan få både oss själva och omgivningen att må lite bättre, menar hon.

– En del av oss kan behöva lära oss att le, andra behöver plocka bort sina mekaniska leenden, de där som inte når ögonen. Sådana leenden blir vi osäkra av eftersom de inte stämmer överens med de andra kroppssignalerna.

Jag brukar säga att man ska möta världen med hjärtat först.

Axlarna, munnen och ryggraden är de viktigaste nycklarna till ett kroppsspråk som signalerar trygghet, pondus och öppenhet. Har du koll på dem vet du lite mer om vad du signalerar, menar Gabriella Lockwall. Se till att axlarna är avspända och att ryggen är rak, och le hjärtligt.

Du kan också använda ditt kroppsspråk för att lugna ner upprörda känslor. När vi människor blir arga eller känner oss hotade åker ofta axlarna upp, och alla muskler i ansiktet spänns. Om du märker att det håller på att hända – ta ett djupt andetag, lyft axlarna och släpp sedan ner dem. Andas ut genom munnen. När du gör det sänder du signaler om välbefinnande till hjärnan.

– Det hjälper dig att ändra ditt tillstånd. Och gör att du kan ha en lugnande ton när du pratar med din partner, tonåring eller kanske en upprörd förälder på jobbet, säger Gabriella Lockwall.

  1. Klocka stressen
    Tänk att du har en stor klocka framför dig, sitt på en stol eller ligg ner, andas in från klockan 1, 2, 3. Håll andan, 4, 5, 6 och andas ut på 7, 8, 9, 10, 11, 12. Andas in genom näsan och ut genom munnen.
    Gör övningen tre gånger.
  2. Prata på utandning
    Tänk på hållningen först. Stå rak i ryggen.
    Gör en inandning genom näsan, andas in lite längre än du brukar och sänk axlarna. Andas du in för mycket och för snabbt skapas i stället stress. Räkna till tre.
    Börjar prata på utandningen.
    Utmana dig själv och prova att successivt dra in mer och mer luft och tala längre och längre meningar på utandning.
  3. Slappna av i axlarna. Andas in genom näsan och ut genom munnen.
    Rulla axlarna runt i en så stor cirkel som du kan.
    Lyft sedan upp dem samtidigt som du andas in snabbt. Släpp ner dem på en snabb utandning.
    Kolla hur mycket axlarna åkte ner.
    Gör gärna varje moment  tre gånger.

Källa: Inte en kroppsspråksbok av Gabriella Lockwall (Idus förlag)

När det gäller svåra samtal är det viktigt att hålla kroppsspråket öppet. Ofta reagerar vi på ilska med att lyfta armarna som skydd och lägga dem i kors över bröstet. Det är en utestängande gest som gör att du kan missa mycket av det den andra personer försöker förmedla.

Gabriella Lockwall tipsar om att i stället hålla armarna ledigt längs med kroppen, eller – om du sitter ner – låta dem vila på bordet. Använd gärna block och penna om du behöver sysselsätta händerna med något. Undvik dock att pilla på pennan, det ger ett osäkert intryck.

Vissa människor upplever att de ofta blir missförstådda, att de uppfattas som sura trots att de inte är det. Enligt Gabriella Lockwall är det vanligare bland personer som ler sällan och undviker ögonkontakt.

– Det kan också handla om rösten, att vi pratar spänt och hårt. Det kan upplevas som att vi är irriterade eller arga, säger hon.

Andra, kanske framför allt kvinnor, lägger rösten i ett för ljust läge och pratar för fort. En person som pratar så kan upplevas svag och utan pondus.

Det är också vanligt att prata på både in- och utandning, särskilt när vi är uppe i varv. Det sänder ut stress-signaler. Gabriella Lockwalls tips är att träna på att prata på bara utandning. Andas in långsamt och prata sedan på utandningsluften. Det djupa andetagen gör dessutom att din hjärna syresätts och att du får lättare att tänka.

Att medvetet prata på utandning kan vara bra när man ska få många att lyssna, till exempel när du på förskol­an ska leda övergången från utelek till samling. Stanna upp en sekund, ta ett andetag och gå sedan långsamt in i samlingsrummet. Då skapar du en lugn stämning. Tänk också på talmelodin, ha energi i rösten och välj ett ord i varje mening som du betonar lite extra, kanske ”Vad roligt det ska bli att ha samling”. Gör en kortare paus före och efter det viktiga ordet.

För att kunna använda kroppen som verktyg till att må bättre och underlätta kommunikationen med andra måste du först bli medveten om vad du utstrålar. Ett bra knep är att spela in dig själv på film, menar Gabriella Lockwall. Notera hur du rör dig och hur du står. Står du med fötterna tätt ihop ger du kanske ett osäkert intryck. Försök att ha lagom brett mellan fötterna, då framstår du som tryggare.

Läs in en text högt och lyssna på hur du låter. Vad behöver du träna upp? Pratar du för snabbt kan du testa att överdriva pauserna mellan orden. Sväljer du konsonant­erna kan du träna på att överdriva dem.

Lyssna också på ditt tonläge – är rösten spänd, ljus eller kanske lite argsint? Prova att leka med den: Hur låter den om du andas långt ner i magen i stället för uppe i bröstet? Vad får du för effekt om du pratar långsammare?

Att medvetet använda sig av sitt kroppsspråk kan vara som att ge sig själv en extra kopp kaffe. Om du är trött, eller känner dig lite nere, sjunker bröstet ihop. Det gör att du får för lite syresättning och känner dig ännu tröttare.

– Jag brukar säga att man ska möta världen med hjärtat först. Så sträck på dig – då får du en rakare ryggrad. Det i sig sänder signaler till hjärnan om att du mår bra, säger Gabriella Lockwall.

Och bjud dig själv på en power-pose lite då och då. Stå med fötterna brett isär, sträck armarna upp i luften – och andas.

– Det ger energi och vi känner oss bättre till mods, säger Gabriella Lockwall.

– Kroppen styr oss mer än vad vi tror. Det ska vi an­vända.

Fråga

Vad skulle betyda mest för att din arbetsmiljö ska bli bättre?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin