Läs senare

Marie Eriksson: Låt barnen få förundras

17 feb 2014

Jag sitter vid köksbordet och tittar ut mot en klarblå, solgnistrande himmel. Trots att jag har en datorskärm och flera timmars arbete framför mig så infinner sig en lycklig känsla. Är det färgen i sig på himlen som påverkar mig, eller är det vad jag vet att färgen medför i form av värmande strålar mot min hud. Det är svårt att svara på, men färger påverkar oss alla och min erfarenhet är att det börjar i tidig ålder. Det tål att tänkas på några extra varv hur vi inreder miljön för barnen, vilka färgupplevelser vi låter dem få och hur vi möjliggör för dem att utforska, förstå och uttrycka sig genom det språk som färgerna utgör.

När jag tänker på barn och deras förhållande till färg, så får jag genast boken Knacka på, av Anna-Clara Tidholm som en inre bild. Kanske är det för att jag jobbar på en förskola med litteraturprofil, kanske är det för att jag läst den tusen gånger, eller för att så många barn genom åren älskat den och att färgerna är ett så tydligt tema i boken. När jag läser Knacka på för barnen pratar vi både om dess färger och mönster.

Det jag då har lagt märke till är att många barn lär sig att urskilja och sätta ord på mönster som prickigt och randigt, tidigare än de lär sig att namnge färgerna. I min jakt på svar kring hur detta kan komma sig, så har jag upptäckt att redan Darwin på sin tid förundrades över att det tog relativt lång tid för barn att lära sig färgtermer i jämförelse med exempelvis djur eller geometriska former. Teorierna går kring att det kan vara så att form är mer framträdande än färg och därför skulle vara mer relevant att lära sig. Det är fascinerande att riktigt små barn faktiskt kan se skillnad på hund, varg och räv, medan samtliga färger benämns som gul.

Min erfarenhet är dock att barn upplever och attraheras av olika färger långt innan de börjar att namnge dem. ”Titta de är likadana”, säger Elvira 2,5 år och håller upp två turkosa färgpennor. Hon har ännu inte lärt sig att namnge färgen turkos, men hon ser att de hör ihop och hon väljer ofta att rita med just den färgen.

Jag tror att distinkta färgnyanser också lockar många av oss vuxna. Även om vi kanske inte väljer att måla dem på våra väggar hemma så väcker de vår uppmärksamhet. Kanske är det därför vi på min avdelning har ett stort skåp fyllt med flaskfärger i all jordens kulörer, trots att det egentligen hade räckt med grundfärgerna samt svart och vitt för att kunna skapa ett oändligt antal nyanser. Jag ska i ärlighetens namn säga att det ändå oftast är just grundfärgerna som kommer fram på bordet när vi skapar tillsammans med barnen.

Jag upplever en meningsfullhet i att ge dem erfarenhet av hur olika färger växer fram och se hur de blir allt mer medvetna om de olika möjligheterna att skapa nyanser. Alla barn älskar inte att bli kladdiga, men genom att hälla olika kulörer av kladdig färg i en försluten plastficka kan även det mest kladdkänsliga barn lockas att delta och få förundras över vad som händer när man exempelvis drar fingrarna över det gula och blå.

Det är nog ingen slump att vi just på hösten blir lite trötta och orkeslösa. Inte nog med att ljuset lämnar oss, vi möts dessutom av ett färglöst landskap som går mest i grått och med lite tur förvandlas till vitt. Efter den tidiga höstens fantastiska färgexplosion måste detta närmast vara en chock för våra hjärnor som under en lång period knappt får någon näring i form av färg. Vi behöver helt enkelt färgen och det är nog inte heller en slump att så många, både barn och vuxna, fascineras av regnbågens magi. Är det just färgrikedomen i den som får oss att förundras?

Tidigare hade vi prismor hängandes i fönstret. Jag vet faktiskt inte vart de har tagit vägen, men jag vet att många barn drogs till och utforskade färgerna som skapades på väggen när vintersolens låga strålar letade sig in genom fönstret och lyste genom prismorna. Jag tror att vi behöver färg i våra liv, och jag tror att det är dags för mig att inhandla nya prismor till vårt fönster!

Fråga

Om du får önska dig vad du vill inför det nya förskoleåret 2020 – vad väljer du då?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin