Läs senare

Mjukstarta efter semestern

Höstterminen är här igen och med den vardagslunken. Mental förberedelse gör övergången från ledigheten lättare och genom att fokusera på det positiva hittar du snart arbetsglädjen igen.

13 aug 2010
Mjukstarta efter semestern
Illustration: Lotta Sjöberg

De lata dagarna i solstolen är slut och det är dags att börja jobba igen. För många av oss kommer jobbångesten krypande. Kanske är det ett helt år till nästa långledighet. Det går trögt att komma upp på morgonen, och snart kommer mörka hösten. Hur ska man orka?

En tröst kan vara att de flesta av oss har orkat förut.

– Det är något vi kan lära oss av. Vi vet hur vi har upplevt det att komma tillbaka från semestern tidigare och kan förbereda oss mentalt, säger Dan Hasson, forskare vid Karolinska institutet och Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Att det kan ta några dagar att komma igång igen är inget konstigt. Vi människor är vanedjur och vår hjärna anpassar sig snabbt till en ny miljö och situation. På samma sätt som den som ägnar hela dagarna åt att spela gitarr får en kraftigare högerhand, och den som tränar biceps får en större muskel anpassar sig hjärnan snabbt efter semestertempot. Även om det bara handlar om några veckor så hinner nervcellerna i hjärnan förändras och det kan ta några dagar innan den förstått att det är vardag som gäller igen. Dan Hasson jämför med pensionärer som anpassat sig till en understimulerad vardag, vilket kan leda till att de varvar upp en hel vecka inför ett bankbesök. Något de tidigare i livet fixade i farten.

Samtidigt som omställningen kan vara påfrestande så finns det en hel del vi kan göra för att det ska gå lättare. Mental förberedelse är ett sätt.

– När hjärnan inte vet vad som ska hända så ägnar den mycket energi åt att försöka ta reda på det. Så tänk efter hur det varit tidig-are år och fundera på hur du skulle vilja ha det. Då kan du vara förberedd och sträva mot att uppnå det, säger Dan Hasson.

För dem som vet att övergången brukar vara jobbig kan en mjukstart vara bra. Går det till exempel att börja jobba på en onsdag blir det bara några dagar tills helg, och vila. Andra kanske trivs bättre med en rivstart. Det handlar helt enkelt om att lyssna på, och anpassa sig efter den egna känslan. Den som känner sina mönster, sätter rimliga mål och förbereder sig mentalt, kommer snart in i vardagen igen.

Ibland är det däremot inte bara en omställningsfråga. Att komma tillbaka till arbetsplatsen innebär också att komma tillbaka till gamla mönster och rutiner. Rutiner kan vara skönt efter all frihet under sommaren, men en tids frånvaro kan också hjälpa oss att se arbetsplatsen med nya ögon. Därför är början på hösten ett utmärkt tillfälle att skapa förändring och hitta det som är roligt med att jobba.

Bosse Angelöw är socialpsykolog och ägnar mycket av sin tid åt arbetsglädje. Han jobbar aktivt med grupper och skriver böcker i ämnet.

– Känner man ingen energi eller glädje inför jobbet så ska man respektera de signalerna och fundera på vad det beror på, säger han.

Kanske är det dags att gå vidare till andra arbetsuppgifter, eller så kan det vara något inom arbetsgruppen som behöver lösas. När du kommit fram till problemets kärna vet du om det är något du själv kan påverka. Om inte så prata med arbetskamraterna eller arbetsgivaren och se om de upplever samma problem och om ni gemensamt kan hitta en lösning. Ett tredje alternativ är att ändra sitt sätt att tänka.

Bosse Angelöw menar att bara genom att fokusera på det som framkallar glädje kan man åstadkomma mycket. Han låter ofta individer och grupper göra en styrkeanalys. På en skala från ett till tio får de säga hur de trivs med jobbet. Om någon sätter en fyra frågar han varför de inte satte lägre, kanske en tvåa. Vad är det som är bra?

De flesta kommer fram till att det är gemenskapen, att vara en i gänget och att ha stimulerande arbetsuppgifter som gör det roligt att jobba. Extra kul brukar det bli när vi lyckas göra jobbet bra. Utifrån analysen formuleras mål för hur man vill ha det om ett halvår. Och vad som behöver ändras för att de målen ska uppnås.
– Hittar man de faktorer som framkallar arbetsglädje så kan man försöka skapa fler sådana situationer eller se hur man ska uppmärksamma de framgångar man når, säger Bosse Angelöw.

I vissa lägen kan det dock vara svårt att hålla den egna entusiasmen uppe, till exempel om det är en kollega som ständigt klagar och är negativ. Då är det lätt att hela arbetsgruppen dras ned i en negativ spiral.

– Vi föds alla med en optimistisk kärna men en del sätter upp en negativ fasad, som när solen döljs av moln. Genom att se dem som ständigt klagar som dolda optimister öppnar sig nya möjligheter. Vi kan aldrig förändra andra, men vi kan inspirera dem att ändra sig själva, säger Bosse Angelöw.

För att kunna inspirera behövs både en positiv inställning och en del tekniker. Som att först bekräfta personens känsla av att något är jobbigt, och sedan fråga hur de gör för att klara av situationen.

Ett annat sätt kan vara att under möten och diskussioner ta upp det negativa först och sedan gå över på det positiva. Ofta gör vi tvärt om, tar det negativa sist, vilket gör att vi fortsätter hitta nya saker som är dåliga. Vänder vi på det kan vi snabbt beta av det negativa så kan samtalet sedan styras över på det som är bra. Då slipper vi fastna i ältande av det dåliga.

– Det kan kännas skönt att ventilera negativa saker, men det blir lätt en trist spiral. Då kan man behöva införa klagofri tid. Det kan man testa med sig själv också, och bestämma sig för att inte klaga den närmaste halvtimmen, säger Bosse Angelöw.

Tips: Så slipper du jobbångest efter semestern

  • Tänk efter hur du upplevt det att börja jobba efter semestern tidigare år. Förbered dig mentalt.
  • Ge dig själv en mjukstart.
  • Ha inte för höga förväntningar på din prestationsförmåga de första dagarna.
  • Öva på att fokusera på det som är roligt med jobbet.
  • Sätt upp mål för hur du vill att arbetssituationen ska vara om ett halvår och jobba aktivt mot de målen.
  • Förläng ledigheten med mikrosemestrar under hösten. Vi mår bra av att ha något att se fram emot. Det kan vara en weekendresa eller bara en halvdag med egen tid.

Tips från Dan Hasson och Bosse Angelöw

Fråga

Om du får önska dig vad du vill inför det nya förskoleåret 2020 – vad väljer du då?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin