Läs senare

Mota oron i grind

Far tankarna runt i skallen? Oroar du dig för stort och smått? Börjar orostankar ta överhanden och stjäl tid från ditt liv? Så här kan du ta kontroll över grubblandet.

14 sep 2016

1.

Treminutersregeln
Ett första steg för att minska oron är att bli medveten om den och då kan treminutersregeln vara användbar. Om du har grubblat på något i mer än tre minuter, stanna upp och fråga dig själv: Håller jag på att lösa ett viktigt problem eller har jag fastnat i oro?

2.

Skriv orosdagbok

Oro är en tidstjuv som stjäl tid du kunde ägnat åt sömn eller något annat trevligt. För att hitta mönster, som till exempel vilka saker du grubblar mest över eller när du gör det, kan du under några dagar skriva en orosdagbok. Använd rubrikerna: När och var? Vad? Hur länge?

3.

Inrätta en grubbelstund

Försök minska tiden du lägger på oro. Börja med att bestämma en tid varje dag för en grubbelstund, mellan en kvart och en halvtimme brukar vara lagom. Sitt ner i soffan om du föredrar det – eller passa på när du diskar, är i tvättstugan eller går en promenad.

Huvudsaken är att du är ensam med dina tankar och inte blir avbruten.

4.

Skjut upp oron

När du sedan under dagen – eller natten – kommer på dig själv med att grubbla, ska du försöka skjuta fram oron till grubbelstunden: ”Det här tänker jag inte på nu utan på min orosstund klockan sju i tvättstugan.” Om du känner att du behöver kan du skriva ner vad oron handlar om. Å andra sidan – om du inte kommer ihåg den kanske den inte är värd att lägga grubbeltid .

5.

Grubbelstunden

Under grubbelstunden ska du tänka aktivt på de orosämnen som har upptagit dina tankar. Är problemet något som faktiskt går att lösa? Fundera och planera då när och hur detta ska gå till, så att du kan släppa det tills vidare. Är problemet något som du inte kan göra något åt utan måste lära dig ”leva med”? Då kan orosstunden vara ett tillfälle att fundera över hur du ska hantera det. Eller bara ett tillfälle att ”unna sig” att tänka färdigt tankar i stället för att de far runt i huvudet hela tiden.

Källa: KBT i primärvården

Fråga

Hur stor är din barngrupp?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin