Läs senare

Mötet med Teres Engholm

Här möter du i varje nummer en förskollärare som berättar om sitt jobb och sig själv. Den här gången är det förskolan Blå husets Teres Engholms tur att berätta om livet.

14 sep 2016

Hur är läget?
– Bra! Men det är intensivt med den nya förskolan som vi drar i gång.

Vad är det för förskola?

– Blå huset är en ny förskola i Kumla kommun, som ska satsa på utepedagogisk verksamhet. Jag anställdes utifrån mina utepedagogiska erfarenheter från mitt tidig-are jobb och från när jag arbetade som barnskötare.

Hur är det att byta jobb?

– Spännande! Det är alltid roligt med utmaningar.

Vad tror du blir svårast?

– Att få ihop all­ting. Vi har många tankar och idéer och är många drivande pedagoger som ska jobba ihop, det gäller att vi får till en bra verksamhet. Men det är jag övertygad om att vi får.

Din chef tipsade oss om att du har mycket spännande att berätta?– Då tror jag att hon syftar på min bok Utveckla barns inflytande, som jag och en kollega och god vän har skrivit.

Berätta om boken!

– Den handlar om vårt arbete kring barns inflytande. Lärandemålen i läroplanen är gan­ska tydliga, men kapitlet kring barns inflytande upplever jag och min kollega att man kan tolka på olika sätt. Därför valde vi att skriva boken vi saknade under utbildningen, som förklarar vad barns inflytande kan vara utifrån från vårt synsätt. Att det inte handlar om val utan något mycket större.

Som vadå?

– Pedagogens förhållningssätt och materialets tillgäng­lighet i verksamheten. Vi har be­skrivit det som tre grundpelare: den medvetna och närvarande pedagogen, det inspirerande materialet och den anpassade lär­miljön.

Hur är en medveten och närvarande pedagog?

– Vi har till exempel jobbarkjolar och byxor med extra knäskydd för att kunna vara nere på golvet tillsammans med barnet, för att säkerställa att vi kan jobba närvarande i barngruppen.

Så ni har arbets­kläder?

– Vi har fått ut­omhuskläder från Kumla kommun. Kläderna inomhus har vi pedagoger gjort en egen sats­ning på. I stället för att ha jeans och tröja har vi själva köpt arbetsbyxor man kan ha på sig på jobbet.

Hur har det varit att skriva en bok?

– Jättespännande! Det har gjort att vi har varit tvungna att titta tillbaka på våra egna övertygelser om hur verksamheten ska fungera.

Vad har du lärt dig av förskollärar­yrket?

– Tålamod, att saker och ting måste få ta lite tid. Ett förändringsarbete som vi arbetat med kring barns inflytande är inget man gör från måndag till tisdag, men jag har lärt mig att man får betalt för det engagemang man lägger ner.

Vad skulle du vilja arbeta med om du inte var förskollärare?

– Jag skulle nog jobba med någonting inom park, åka runt och peta i rabatter.

Vilka tre saker skulle du ta med dig till en öde ö?

– Min kollega och medförfattare Jenny Biteus. Sen skulle jag ta med mig något så vi kunde lyssna på musik och en häng­­matta. Mina barn måste inkluderas naturligt, eller hur?

Teres Engholm

Ålder: 39 år

Bor: Kumla

Utbildning: Förskollärarexamen 2014 vid Örebro universitet. Barnskötare i 15 år innan dess.

Arbetsplats: Förskolan Blå huset i Kumla sedan augusti.

Lön: 27 500 kronor/mån

Fråga

Hur stor är din barngrupp?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin