Läs senare

Nu stärks skyddet för utsatta barn

av Gertrud Svensén
26 Nov 2018
26 Nov 2018
Gertrud Svensén, chefredaktör.

Sverige ska vara ett av de allra bästa länderna att växa upp i. Så sa Stefan Löfven i sin regeringsförklaring 2014 och tillkänna­gav samtidigt att barnkonventionen skulle bli lag.

Nu, fyra år senare, är vi snart där.

Beslutet som klubbades i början av sommaren blev ett glädjebesked för många, bland andra Rädda Barnens jurist Anna Östberg. Hon menar att det innebär en statushöjning för barns rättigheter.

Men nyheten möts också av kritik. Att göra konventionen till lag kommer att skapa juridisk oreda, befarar statsvetaren Johan Vamstad. Hans, och mångas invändningar, är rimliga: vi har ju redan förbundit oss att följa barnkonventionen. Så vad är då poängen?

Svaret, som jag ser det, är att Sverige visserligen är ett av världens mest barnvänliga länder. Men även här finns stora brister som barnkonventionen hittills inte har lyckats råda bot på.

Vart femte år granskar FN:s barnrättskommitté hur väl Sverige lever upp till konventionens krav. I rapporten från 2015 fick vi frän kritik, bland annat för att barn från utsatta grupper som migrantfamiljer och romer diskrimineras, att barn med funktionsnedsättning tvångsvårdas, att antalet skolelever som utsätts för mobbning ökar, och att många ensamkommande barn försvinner i landet.

Bland de många rekommendationerna från FN:s barnrättskommitté fanns att snabbt göra barnkonventionen till svensk lag. En annan var att barn och unga, liksom de vuxna som arbetar med barn, måste få kunskap om barns rättigheter.

På Kunskapshusets förskola i Eslöv har personalen tagit det upp­draget på fullaste allvar. Efter flera års målmedvetet arbete har den nu blivit Sveriges första rättighetsbaserade förskola, där barnkonventionen ska genomsyra allt från aktiviteter till bemötande.

I detta nummer av Förskolan kan du läsa flera kloka kollegors tankar om att arbeta med barnkonventionen i barn­gruppen. Vad innebär det att på allvar låta barnens röster höras? Vad händer när de får bestämma på riktigt? Hur får man arbetet att bli något mer än ett projekt som bockas av?

Vi firar också den kommande lagstiftningen med en specialgjord plansch där
vi samlat några av de viktigaste artiklarna i barnkonventionen. Du hittar den på tidningens mittuppslag – och i utskriftsvänlig pdf-version på forskolan.se. Häng gärna upp den på förskolan i lagom låg höjd!

Fråga

Hur återhämtar du dig under julledigheten?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin