Läs senare

Projekt om dinosaurier

11 nov 2014


Under vårterminen hade barnen på vår avdelning dagligen frågor runt ämnet dinosaurier. Vi pedagoger plockade allt som oftast fram datorer och böcker och försökte hitta svaren. Intresset bara växte ju mer spännande saker vi upptäckte och vi vuxna rycktes med i ivern. Vi beslutade att vi skulle försöka få barnen med oss i ett projektarbete runt ämnet dinosaurier.

Under en samling tog vi upp frågan med barnen och det slutade med att det togs ett gemensamt beslut om att vi skulle skapa ett landskap åt våra leksaksdinosaurier. Sagt och gjort, bilder präntades ut från nätet, någon tog med sig en bok hemifrån och vi åkte på ett studiebesök till Naturhistoriska riksmuseet. Alla fick tala om vad de tyckte skulle finnas med i landskapet och det blev en lång lista som innehöll allt från vulkan till vattenfall. Vi jobbade nästan hela terminen med projektet och hela läroplanen fick plats. Demokrati och EQ genom att lyssna på varandra. Hur skulle landskapet se ut? Vad ska vi ha med? Hur delar vi upp oss när inte alla kan bygga samtidigt?

Matte, när vi mätte bredden på landskapet, höjden på vulkanen och höjden och längden på bergskedjan. Språk/svenska genom att alltid skriva upp besluten som togs och genom oändligt många diskussioner runt arbetet.

Naturkunskap, då en stor del av det material som användes var returmaterial. Nu finns landskapet i lekrummet på avdelningen och dinosaurierna har flyttat in. Kanske är vi färdiga, kanske fortsätter vi. Vi får se…

Fråga

Om du får önska dig vad du vill inför det nya förskoleåret 2020 – vad väljer du då?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin