Läs senare

Rörelserna som peppar

Håglös eller hämmad? Genom några enkla knep kan du lura hjärnan att tro att du är pigg eller modig.

16 aug 2013
Rörelserna som peppar
Illustration: Janette Bornmarker

Det är inte lätt att ”tänka sig” glad, det vet alla som någon gång har försökt tvinga de slokande mungiporna uppåt genom att tänka på något kul. Kroppen är nämligen inte lättlurad. Det är väldigt svårt att suggerera sig själv till att bli lugn, pigg, modig eller lycklig.
– Faktiskt går det fler signaler från kroppen till hjärnan än tvärtom och därför är det också lättare att lura hjärnan, säger Susanne Wolmesjö, filosofie magister i pedagogik och certifierad kommunikolog och lärare på SISU Bosöns idrottsfolkhögskola i Stockholm.

Att man blir glad av att röra på kroppen är knappast någon braskande nyhet. Rörelse frisätter ”glädjehormoner” som endorfiner i hjärnan vilka gör oss lyckliga och pigga. Dessvärre finns det i vardagen oftast inte möjlighet att ge sig ut på till exempel en lång löptur eller ett tvåtimmars yogapass när man behöver det som bäst.

Å andra sidan behövs inga långa pass om träningen är för hjärnans skull, menar Susanne Wolmesjö. Dessutom är det ofta de korta stunderna av rörelse, eller vardagsmotionen, som den moderna människan är dålig på.

– Nuförtiden finns det många olika snitsiga träningsaktiviteter att väja mellan och det är vanligt att vi tränar mycket och svåra saker. Däremot försvinner den där lilla träningen som inte är till för att gå ner i vikt, få mer muskler eller bli snabbare, utan den som är för hjärnan, säger Susanne Wolmesjö.

Faktum är också att man genom enkla rörelser kan påverka hjärnan att nå ett visst tillstånd. Låt oss ta en segergest som exempel. I vanliga fall görs en sådan när man blir så till den milda grad nöjd och lycklig över sin insats att man reflexmässigt öppnar upp bröstkorgen och sträcker upp armarna i luften i ett ”Yes! Jag gjorde det!”.

Det fina i kråksången är att det också funkar omvänt. Om du gör en segergest sänder kroppen signaler till hjärnan att du lyckats med något och är glad över det. Du kan alltså göra gesten först för att försätta dig i samma känsla som när du precis har satt en rökare i krysset.

Om du behöver bli lite muntrare är det ett bra knep att skaka loss i en twist. Den rumpskakande rörelsen i dansen påminner mycket om en svansviftande hunds. Och när viftar hundar på svansen? Jo, när de är glada. Så när du twistar med svanskotan sänder kroppen gladsignaler upp till huvudet som gör dig gläfsande lycklig.

– Egentligen är det inga konstigheter men ibland vill vi kanske inte erkänna att vi handlar däggdjursaktigt, att vi är så enkla, säger Susanne Wolmesjö.

Inte nog med att du själv blir glad, ditt sinnestillstånd påverkar även andra. Det finns hög evidens på fenomenet emotionell smitta, att människor smittar varandra med känslor. Tänk på uttryck som ”smittande skratt” – eller hur gäspningar närmast kan bli en farsot om någon i ett rum börjar.

– Det här är gamla sanningar men det är förvånansvärt vad lite vi tänker och pratar om det, säger Susanne Wolmesjö.

Så oavsett om du vill bli glad, modig, lugn eller fokuserad: lura hjärnan genom att göra rörelsen först för att peppa fram känslan. Och passar sig inte miljön för att hoppa runt och göra segergester, då kan man alltid slinka in på toaletten.

Susanne Wolmesjös tips på övningar:

  1. Segergesten
    Måååål! Öppna upp bröstet och sträck armarna rakt upp i luften. Den här rörelsen kommer från våra primära rörelsemönster och kallas för landaureflex. Samma gest gör vi automatiskt när vi är glada över att ha lyckats med något.
  2. Slå dig på bröstet
    Slå dig på bröstet à la Tarzan. Slagen stimulerar en körtel som utsöndrar hormoner, vilka hjälper till att spänna muskler och gör att du sträcker upp dig. Du upplever dig modigare, mer framfusig och stolt.
  3. Korsövningar
    Ett exempel på korsövning är att nudda vänster armbåge mot höger knä och växla. Korsövningar är bra för kommunikationen mellan de båda hjärnhalvorna, det får dem att enas och ”komma i gång”. Övningen är extra bra om du är stressad eftersom kommunikationen och koordinationen då fungerar sämre.
  4. Plocka äpplen
    Sträck upp en arm i taget så högt du kan för att ”plocka äpplen” i luften. Följ rörelsen med ögonen för att även träna perceptionen. Övningen öppnar upp bröstet och löser upp spänningar i viktiga muskelgrupper.
  5. Samla ihop
    Stå rak, korsa benen och armarna framför dig, knyt händerna och för upp dem i brösthöjd. Den här rörelsen gör det lättare att samla ihop även mentalt när du känner dig splittrad och har mycket att tänka på.
  6. Twist
    Vifta ordentligt på ”svansen”. Kroppen blir glad och hjärnan också.

Tips på twist:

Skaka loss ensam – eller tillsammans med kollegor och barn – till den här twist-videon som varar i två och en halv minut:

http://www.youtube.com/watch?v= im9XuJJXylw

Fråga

Om du får önska dig vad du vill inför det nya förskoleåret 2020 – vad väljer du då?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin