Läs senare

Så maxar du ledigheten

SupportenFöljer arbetsdagen med dig hem? Tar jobbtankarna aldrig semester? Då är det dags att lämna jobbet på jobbet och i stället få ut så mycket du kan av din lediga tid.

30 Apr 2018
Här tipsar psykologen Cecilia Engblom Rosengren om hur du kan bli bättre på att stänga av jobbet när du är ledig. Illustration: Istock

Oavsett hur engagerad du är i ditt arbete är det viktigt att skifta fokus ibland. Att ta kväll, helg eller semester ”på riktigt”. Det är till och med helt avgörande för att du ska få den återhämtning du behöver.

Men när man jobbar med människor, inte minst med barn, är det lättare sagt än gjort. Vanliga råd som ”stäng av mobilen” eller ”kolla aldrig jobbmejlen hemifrån” har inte samma relevans som för många andra yrkesgrupper. Det personliga engagemanget har ingen avstängningsknapp. Saker som hänt i barngruppen, i relation till kollegorna eller i enskilda barns liv fortsätter snurra i bakhuvudet även när den schemalagda arbetstiden är över.

– Det är förstås bra att vi bryr oss om våra jobb. Men vi behöver fritiden till att återhämta oss. Inte till att försöka lösa problem som har med jobbet att göra, säger Cecilia Engblom Rosengren, psykolog med erfarenhet av att hand­leda personal i vård- och omsorgsyrken.

Antagligen kan du ändå inte göra så mycket åt situationen hemifrån.

Ändå går vi där och grubblar, vilket till en viss gräns är både rimligt och naturligt. Men om det äter upp allt större del av vår fritid blir det ohälsosamt. Även om oron är befogad.

– Antagligen kan du ändå inte göra så mycket åt situationen hemifrån. Det mesta löser du bättre under arbetstid. Inte när du står hemma och diskar, säger Cecilia Engblom Rosengren.

Hur skiljer man då mellan konstruktiv problemlösning och destruktivt ältande? Hur vet man vad som är vad? Cecilia Engblom Rosengren tipsar om ”5-minuters-regeln”.

– Ta fem minuter och försök lösa det du funderar på. Har du inte kommit närmare en lösning på den tiden, kan du troligtvis inte heller göra något åt saken just nu, säger hon.

Tre tips för att koppla bort jobbet

  1. Schemalägg oron. Avsätt till exempel en kvart varje dag då du får fokusera på det som bekym­-
    rar dig. När orostankarna dyker upp, säg till dig själv ”det tar jag på orosstunden”.
  2. Skriv ner. Formulera dina orostankar så konkret du kan. Skriv lista eller på post-it-lappar som
    du lätt kan lägga åt sidan och på så sätt ”lägga undan” din oro.
  3. Låt en konkret pryl representera jobbstressen. Tillåt dig att hålla den en stund när tankarna kommer och lägg sedan tillbaka den på sin plats, till exempel på hatthyllan.

Källa: Cecilia Engblom Rosengren, psykolog

Cecilia Engblom Rosengren menar att det finns ett antal tecken som talar om för oss att det är dags att dra i nödbromsen. Att jobbet fått för stor plats.

– Trötthet som inte går över kan vara ett tecken. Är man ny på sitt jobb är det en vanlig reaktion att känna sig trött efter arbetsdagen. Men när tröttheten kommer allt oftare eller efter en längre tid i yrket kan den bero på att det är något som inte stämmer, säger hon.

Samma sak om man börjar få sämre kontakt med sin egen familj eller sina vänner.

– Om jag allt oftare missar saker i vardagen, saker jag borde ha hört, då kan det ha att göra med att jag är kvar på jobbet – i huvudet. Många gånger utan att jag själv har förstått det.

Cecilia Engblom Rosengren berättar om en gammal sång hon tänker på med jämna mellanrum, med textrader som ”när jag äter, äter jag, när jag jobbar, jobbar jag”. Hon tycker att det sammanfattar rätt bra hur man bäst går tillväga för att släppa jobbet på fritiden.

I stora drag handlar det om att flytta sitt fokus till här och nu – och det går att lära sig.

– Fokus och närvaro är något man kan träna upp. Det behöver inte vara långa övningar, men det går att bli bättre på att rikta sin uppmärksamhet utåt, bort från oron, säger hon.

Det mest klassiska exemplet är att fokusera på ganska enkla saker i ens absoluta närhet.

– Försök hitta din andning. Hur känns den? Hur känns det att sitta i den här stolen? På skogspromenaden kan man testa att rikta fokus utåt. Hur ser det där trädet ut? Beskriv det för dig själv, säger Cecilia Engblom Rosengren.

Ibland är det yttre omständigheter som för tankarna till jobbet. Barnen och deras föräldrar kan dyka upp i alla möjliga sammanhang. Men när du ligger på stranden med en god bok är din lust att prata höstens inskolningar antagligen lika med noll. Likaså när du stressar dig genom mataffären, är på krogen eller sitter i väntrummet på vård­-centralen.

– Om någon kommer fram och vill prata jobb med dig när du inte själv är på humör, säg ifrån genom att föreslå ”kan vi ta det i morgon bitti, när du lämnar?”. Folk har lättare att acceptera ett nej om de får ett konkret förslag, säger Cecilia Engblom Rosengren.

På samma sätt fungerar våra egna hjärnor. När vi är konkreta och tydliga har vi lättare att lägga sådant som stressar oss åt sidan. Kanske är det saker du borde gjort men glömt? Eller sådant som absolut måste göras nästa vecka?

– Om du skriver upp saker du behöver komma ihåg, var så konkret du bara kan. Har du ett viktigt telefonsamtal att ringa, skriv inte bara ”ring”, utan ”ring på torsdag klockan 11”, säger Cecilia Engblom Rosengren.

Hon brukar rekommendera att planera in en ”orosstund”. När de oroliga tankarna dyker upp, påminn dig själv om att vänta med dem till den avsatta tiden.

– Bäst är förstås att göra det under arbetstid. Men om inte det funkar går det kanske ta en stund av till exempel pendlingstid, om man har sådan, säger hon och fortsätter:

– Det finns många tips och råd. Man får prova sig fram och försöka hitta det som funkar för en själv. Ändra inte allt på en gång. Välj något, börja med det och ta ett steg i taget.

Rösta

Är du nöjd med er gård?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin