Läs senare

Så pallar du pollen

SupportenAtt vara pollenallergiker kan vara besvärligare än många tror. Särskilt om en del av arbetsdagen är förlagd utomhus. Men det går att göra livet lättare även under den värsta pollensäsongen.

För allergiska förskollärare som vistas ute mycket, kan pollensäsongen vara en tuff match. Här tipsar vi om hur du kan göra för att minska besvären.
Illustration: Istock

Röda ögon som kliar och rinner. Nysningar i långa serier. Orken är slut redan på förmiddagen och du önskar regn och inomhusväder. Föräldrar och barn tittar frågande på dig – varför är du på jobbet så förkyld?

Kanske är svaret att du är en av landets många pollen­allergiker. Drygt 20 procent av Sveriges befolkning är drabbade, och vanligast är att reagera på björk- eller gräspollen. Al, hassel och gråbo är andra växter som kan ge allergiska symtom.

För de allra flesta är det ett ganska lindrigt problem. Men inte för alla. Hur man påverkas av sin allergi är högst individuellt och kan variera från år till år beroende på pollenhalten i luften.

Maritha Sedvallson, ordförande på Astma- och allergiförbundet, upplever att en vanlig missuppfattning om pollen­allergi är att ”ta bara en tablett, så blir det bra”.

− För vissa är det så. De har en lätt allergi, kort tid av året, och blir snabbt hjälpta av rätt medicin. Andra har svåra besvär och lider av en mer omfattande allergi som sträcker sig över halva året, från tidig vår till sen sommar, säger hon och fortsätter:

− Även om min bror, moster eller jag själv har pollenallergi, är det inte säkert att jag förstår hur andra pollenallergiker mår. Det skiljer sig från individ till individ.

Inte heller är det självklart att det är de klassiska symtomen från ögon och näsa som är tuffast att hantera. I stället kan det vara en kraftig trötthet som sätter ner arbetskapaciteten och som försvårar vardagen. En del pollenallergiker beskriver det som att de är oerhört sega och har ”bomull i huvudet”.

Maritha Sedvallson tycker att man ska berätta för kollegor och arbetsgivare vilken typ av besvär man har och vid vilken tid på året man mår som sämst.

− Det underlättar om de man jobbar med vet hur man har det. Var tydlig med att ”så här är det för mig under den här perioden”. Och om det är möjligt kanske man kan få lite anpassade arbetsuppgifter under den värsta pollensäsongen, säger hon.

Vad kan man då ställa för krav på sin arbetsgivare och sina kollegor? Maritha Sedvallson säger att mycket är vunnet bara genom att människor i ens omgivning visar respekt och hänsyn. Men att få jobba lite mer inomhus kan vara till stor hjälp.

− Som allergiker kan man erbjuda sig att ta några extra utepass de dagar solen inte skiner så mycket. Då är pollenhalterna lägre och besvären lindrigare. På morgonen gäller samma sak. Så var hellre ute med barnen på förmiddagen än efter lunch.

Inomhus är det ventilationen som avgör pollenhalterna. Rengjorda och bra filter gör stor skillnad och Maritha Sedvall­son tycker att en luftrenare som minskar pollenhalterna är en bra investering.

− Be din arbetsgivare om en luftrenare. De är flyttbara och gynnar även eventuellt allergiska barn, så det handlar inte enbart om personalen, säger hon.

Ett annat tips är att hålla koll på pollenrapporterna. De ger en fingervisning om hur dagen kommer att bli och gör det lättare att planera både aktiviteter och medicinering.

Orkar man ändå inte jobba, kan det bli aktuellt med sjukskrivning. Astma- och allergiläkaren Victoria Strand säger att det är ovanligt. De flesta blir hjälpta av att ta rätt mediciner på rätt sätt – regelbundet och så fort de första symtomen dyker upp.

− Som pollenallergiker går det aldrig att helt undvika det du är allergisk mot. Men de mediciner som finns i dag fungerar bra för de flesta. När de inte gör det beror det oftast på att det är svårt att välja bland de receptfria läkemedel som finns eller att den läkare man träffat inte är tillräckligt insatt, säger hon.

Victoria Strand rekommenderar att man först testar en kombination av antihistamin i tablettform och kortisonspray till näsan. Lägg till ögondroppar vid behov.

− Mår man ändå fortsatt dåligt, ska man gå till läkare och få en kort kortisonkur. Den bryter av de allergiska reaktioner som dragit igång och då klarar man även resten av säsongen ganska bra.

I svåra fall kan lösningen vara en allergivaccination. Metoden kallas även för hyposensibilisering och innebär att kroppen tillförs, via spruta eller tablett, mycket små mängder av det ämne man inte tål. På så sätt ”vänjer” den sig.

Även astma är vanligt bland pollenallergiker. Victoria Strand tycker att det är viktigt att lyfta fram, eftersom det är ett samband som är okänt för många.

− Har man astmabesvär ska man ta sin astmamedicin regelbundet under säsong. Gör man inte det, kan besvär från luftrören sitta i ända fram till november.

Hon vill även öka kunskapen om så kallade korsreaktioner. Många pollenallergiker upplever obehag när de äter vissa saker, främst frukt och nötter.

− Björkpollenallergiker kan få besvär av äpplen, hasselnötter, kiwi och päron. Det kan klia i gom och hals, men leder inte till någon allvarlig reaktion, säger hon.

Tips för att överleva pollen­säsongen

  • Medicinera tidigt på säsongen och med en kombination av rätt mediciner.
  • Var hellre ute morgon och kväll än mitt på dagen.
  • Ha dörrar och fönster stängda.
  • Ta inte in påskris i lokalerna.
  • Tvätta håret varje kväll. Helst även på hunden, om du har någon.
  • Undvik rök, avgaser och parfym för att inte reta känsliga slemhinnor.
  • Föreslå att enbart allergivänliga träd och växter planteras intill förskolor och skolor.
  • Följ pollenrapport­erna, till exempel pollenrapporten.se

Källor: Victoria Strand, astma- och allergiläkare på S:t Görans sjukhus, och Maritha Sedvallson, ordförande på Astma- och allergiförbundet.

Fråga

Hur återhämtar du dig under julledigheten?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin