Läs senare

Släng ut digitalkameran från förskolan

27 maj 2013

Det går åt så mycket tid till att ta kort på allt barnen gör i förskolan från första penngreppet, till hur man håller en mugg, ett glas, har haklapp, äter med sked, äter med gaffel, delar med kniven, gör något roligt, ser ut på olika sätt med grimaser, klär av sig, klär på sig… Snart sitter vi väl med barnen på toan och tar kort på första kissdroppen på toaletten.

Tänk efter vad vi egentligen vill med alla dessa kort. Och inte minst: hur gör vi med alla dessa kort sedan?

Det är så lätt att ta dem men sen ska de in i datorn, ut på dagens händelse (kolla så att alla barn är med åtminstone en gång per vecka), in i portfoliopärmen med en rolig kommentar (Vad sa nu Kalle när jag tog det kortet? Vad tänkte jag var viktigt att dokumentera med just den bilden? Är det jag eller mina kollegor som har tagit kortet?)

Puh, jag blir stressad bara nu när jag skriver om fotografering.

Vad gjorde vi som jobbade för 25 år sedan? Jo, vi la på minnet vad barnen hade gjort och berättade det för föräldrar vid samtal eller hämtning. Det gick lika bra då och inte hade vi sådan kamerastress som vi har i dag. Nej, ta och tagga ner fotografering lite och låt oss ta vår korta planering till att tänka ut bra pedagogiskt arbete istället för att få fotostress.

Någon som har recept på hur man får bort fotostressen?

Fråga

Om du får önska dig vad du vill inför det nya förskoleåret 2020 – vad väljer du då?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin