Läs senare

Sorglig musikal gav skapande glädje

Så gjorde viSamtal kring allas lika värde, oavsett hur man ser ut. Det skapades i en förskoleklass på Svea­skolan i Örebro med kreativ inspiration från musikalen Fantomen på operan. Läraren Johan Bylin berättar hur man gick till väga – och hur det gav direktkontakt med Londons musikalelit!

06 sep 2019
Musikalstjärnorna från föreställningen i London skrev glädjefyllda svar till förskolan i Örebro.

1 Berättelsen om Erik

Glädjen i att fånga eleverna i berättelser har alltid lockat mig. Jag tycker om att läsa och försöker göra detta med så mycket inlevelse jag kan. Denna morgon fick eleverna höra berättelsen om Erik – mer känd som Fantomen på operan. Denna varvades med bilder på storbildsskärmen i vårt klass­rum samt klipp från musikalen, allt för att bredda barnens upplevelse.

Jag läste en ganska förkortad version av denna gripande sorgliga berättelse om operavålnaden som blivit hånad och utskämd som barn, där ändå allt fanns med: den vackra Christine, kristallkronan, den ikoniska scenen med båten och alla glimrande ljus, maskeradbalen … Eleverna fick även undan för undan känna på föremål som fanns med i historien: Fantomens berömda vita halvmask, en ljuskrona i miniatyr, svarta festhandskar och en bit av en bröllopsslöja.

2 Skapande av masken

Barnen fick var sin vit mask, tryckt på papper. Denna skulle de klippa ut och sedan pynta med olika material, vi gav dem paljetter, silkespapper, tyger, pärlor och garner. När alla var färdiga hjälpte vi pedagoger till med att limma fast två träknappar baktill på varje mask. När vi sedan klistrade maskerna på svarta ark uppstod känslan av att de ”svävade fritt”.

Först läste Johan Bylin berättelsen om Erik – mer känd som Fantomen på operan.
Barnen fick var sin vit mask, att pynta med olika material.
De vi fick svar från skådespelarna i London: ”Well done – your masks are incredible!”

3 Spänning och samtal kring olikheter

Vi pratade om människovärde, mänskliga olikheter och om hur det måste ha känts för Erik att vara annorlunda. Flera av barnen uttryckte att de tyckte synd om Fantomen, och hade många kloka tankar kring detta. När vi sedan satt upp allas masker på väggen skickade vi bilder till några av skådespelarna som är eller har varit med i The Phantom of the Opera i London. Dagen efter ville barnen prata mer om Erik, se fler klipp från musikalen och lyssna på musiken.

Om vi fick svar från skådespelarna i London? Ja! Många av dem skrev tillbaka och gav barnen sin kärlek: ”Well done – your masks are incredible!”

Fråga

Hur stor är din barngrupp?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin