Läs senare

Spring i benen

Vildas vilda ben

Petra Sandberg Holstensson, Emalill Frank

[Idus Förlag]

F-klass Ett säkert kort för högläsaren i förskoleklassen är att välja böcker med hög igenkänningsfaktor för barnen. Berättelsen om Vilda är en sådan. Hon, liksom tusentals sexåringar ute i skolorna, har väldigt svårt att sitta stilla. Hennes tankar vandrar iväg vid samlingen och bildar en lång associationsbana som löper genom hela historien. Den rymmer popcorn och pruttar, gamla skrynkliga ben och rosaklädda jättar. Illustrationerna är färgstarka, Vilda känns Pippi-aktig med sitt röda långa hår och sin befriande oduktiga attityd. Bildgestaltningen av klasskompisarna andas mångfald och berättelsens klassrum känns modernt med samlingsmatta och whiteboard.

Vildas två mammor och snälla fröken bemöter henne med leenden och tålamod. Fröken konstaterar tillsammans med Vilda att man kan lära sig många saker med kroppen, vilket passar bra för barn med spring i benen. Allt känns positivt och glatt. Lite saknar jag någon sorts drama som skulle ge berättelsen ett lite djupare stuns. Å andra sidan är det bra att huvudpersonen bara blir accepterad rakt av – barn med spring i benen får säkert tillräckligt med moralkakor.

Klassen lyssnar storögt och lite fnissigt. Pruttpratet blir pinsamt för några, andra får vatten på sin tokordskvarn. Ingången till ett givande boksamtal kan knappast bli bättre – visst har många i klassen svårt att sitta still! Och visst börjar de ofta tänka på annat när fröken berättar något. Och visst gillar de att hoppa, skutta och dansa.

Med Vilda i klassrummet tror jag många förskoleklasser kan komma fram till bra insikter tillsammans.

Fråga

Välkommen tillbaks till jobbet! Vad ska du prioritera i höst?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin