Läs senare

Uppdraget där ute

16 Mar 2010

Ett av mina absoluta favoritljud är det där svaga svischandet som hörs när man tar sig fram i ett längdskidspår. Ljudet är förknippat med belöning för både kropp och själ. Musklerna får arbeta, lungorna fylls med frisk luft, ögonen tar in landskapet som vintern skulpterat i mjuka former. När det är allra bäst skiner solen, och att glida fram under glittrande snötyngda grenar är som medicin för en trött hjärna.
I det läget finns bara här och nu. Kanske känner du igen dig?
Samma sak med doften av tall, smaken av havssalt, känslan av varm sand mot huden – sinnesupplevelser som ger energi och läker. Inte minst under de perioder i livet när allt snurrar lite för fort.
Naturen ger utrymme för sinnlighet, lek, lärande, frihet och fantasi. Den kan få oss att förstå kretsloppet och vikten av att leva klimatsmartare, hjälper oss att vara fysiskt aktiva och ger oss möjlighet att lyckas (det går alltid att hitta en lagom stor sten att klättra upp på).
Den källan till livskvalitet, som dessutom är gratis, borde förstås alla barn ha rätt till. Men det är inte alltid självklart att de får det. Pressade veckoscheman för familjerna och mycket stillasittande aktiviteter riskerar att komma i vägen.
Då är det tur att förskolan finns med sitt utomhusuppdrag som sträcker sig även utanför den egna gården. I det här numret av tidningen får du läsa om fyra förskolor som ofta ger sig av ut i naturen.
Du kan också läsa om utvecklingen kring läroplanen.
Förslaget till förnyad läroplan som kom i höstas har fått skarp kritik för att vara otydligt, både vad gäller det pedagogiska ansvaret och förskolans mål. Regeringen har uppmärksammat de kritiska rösterna som kommer både från forskare, arbetsgivare (alltså kommuner) och fackförbund, däribland Lärarförbundet. För att få till en diskussion ordnade regeringen en så kallad hearing för ungefär en månad sedan.
Mest debatt väckte frågan om utvärdering av verksamheten ställt mot bedömning av enskilda barn.
Ska enskilda barn bedömas i förskolan? I dagens läge som läroplanen ser ut är svaret nej. (Även om många nog är kvar i det utvecklingspsykologiska sättet att följa barnen – inte minst eftersom föräldrarna ofta frågar om det under utvecklingssamtalen.)
Men i morgon kan svaret på samma fråga vara ja. För när Jan Björklund någon vecka efter hearingen fick frågan av Förskolans reporter svarade han så här:
”Ska målen i läroplanen avse barnens utveckling eller förskoleverksamhetens utveckling? Vi menar att de ska avse barnens utveckling.”
Verksamheten måste utvärderas i relation till vad barnen lär sig. Men det är i praktiken mycket svårgörligt utan att följa de enskilda barnen. Samtidigt: om man öppnar för att utvärdera enskilda barn ökar risken för att vi hamnar i konkreta kunskapsmål som ska uppnås och ”prickas av”.
Före sommaren hoppas regeringen kunna fatta beslut om förnyad läroplan. Jan Björklund lovar att förskolan även i fortsättningen ska hållas fri från begrepp som godkänd och icke godkänd. Låt oss hoppas att han håller sitt löfte.

Rösta

Är du nöjd med er gård?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin